domingo, 26 de abril de 2009

Lionel Messi: “Vi fortjener at vinde Champions League, for vores fodbold gør folk glade” (Aftonbladet)

Onsdag i Rom er der mange ting på spil. Hvordan har du det her kort tid før årets vigtigste kamp?

”Jamen, jeg kunne umuligt have det bedre. Jeg har det fantastisk, fordi jeg føler, at jeg netop har spillet min bedste sæson nogensinde. Alt er gået godt, lige fra at praktisere den fodbold, jeg står for, takket være det hold, der omgiver mig, til resultaterne, som indtil videre har resulteret i to titler. Og på det personlige plan, fordi jeg har undgået de skader, som tidligere slog min rytme i stykker.”

Ja, og så står du jo med chancen for at vinde Guldbolden såvel som FIFA’s World Player-kåring?

”Det er jo noget, alle spillere ville kunne lide, men helt ærligt, så tænker jeg ikke på det, slet ikke.”

Det vil sige, at du ser slet ikke denne finale som et opgør mellem dig og Cristiano Ronaldo om at være verdens bedste spiller?

”Selvfølgelig ikke. Det kan én kamp alene ikke afgøre, og jeg har ikke nogen speciel konkurrence kørende med Ronaldo. For det første spiller vi på forskellige positioner på banen, og så er det svært at sammenligne.

Er du ven med Cristiano?

”Nej, vi er mødtes en del gange, og han er meget sympatisk, men vi har kun talt lidt sammen. Og det siger jeg som spiller, for det er som spiller, jeg kender ham.”
Du har sikkert set Manchester United spille. Hvad synes du om deres bedrifter i denne sæson?

”En flot sæson, som minder meget om vores. Det er et velfunderet hold, som uden tvivl fortjener at være kommet i finalen. Det er om jeg så må sige et hold, der tilhører verdenseliten og har gjort det længe.

Har du fulgt deres kampe på tv?

”Jeg har set uddrag af flere kampe, men helt ærligt så har jeg aldrig set en hel kamp med United” (smiler)

Hvordan kan det være? Keder det dig?

”Nej, det har ikke noget med det at gøre, men jeg ser bare generelt ikke meget fodbold på tv, mere end noget andet fordi jeg hellere vil spille fodbold, og den tid, der er tilovers, går til samvær med min familie, som jeg virkelig holder af at spendere tid med.”

Burde du ikke se mere fodbold for at kende modstanderne og de andre spillere bedre?

”Nej, det synes jeg ikke er nødvendigt, for at være helt ærlig. Alt det har vi trænere til.”
Men ud fra det du har set og hørt, hvordan skal I så spille mod Manchester United for at få succes?

”Det er simpelt, vi skal spille vores eget spil, som vi altid gør, og som vi har gjort hele sæsonen, for der er jo en grund til, at vi har scoret næsten 160 mål i denne sæson, og at vi har henrykket så mange mennesker verden over. I hele verden har vi skabt sympati for vores spillestil og for det show, vi leverer. Derfor skal vi være tro mod os selv, først og fremmest.”

Hvilke ser du som de stærke og svage sider hos Manchester United?

”Et hold der når så langt har nærmest ingen svagheder. Begge hold har spillet utroligt stabilt hele sæsonen med undtagelse af enkelte, kortvarige nedture, men det er min klare overbevisning, at United og Barcelona er verdens to bedste hold.”

Og I kan vinde over dem i finalen?

”Selvfølgelig! Vi kommer mentalt godt klædt på efter en suveræn sejr i den spanske pokalturnering. Måske havde det forholdt sig anderledes, hvis vi var kommet til Rom med et nederlag i bagagen. Men den finalesejr samt det faktum, at vi vandt ligaen relativt tidligt, har virkelig givet os god tid til at forberede os på finalen.”
Hvor meget betyder det, at I skal undvære jeres normale backs, Dani Alves og Abidal, og måske endda også Thierry Henry?

”Rigtig meget, det siger sig selv, for de har gennem hele sæsonen været en vigtig del af truppen. Først og fremmest er det synd, at de misser en sådan stor finale. Derfor, hvis vi vinder, vil vi dedikere sejren til dem, så de ved, at de på alle måder er en del af dette hold og har været nøglespillere i bestræbelserne på at nå så langt. Jeg forstår til punkt og prikke, hvordan de har det nu, for jeg stod selv i samme situation i 2006 i finalen mod Arsenal, hvor mit humør var helt i kulkælderen, selv om vi havde vundet. Men de er alle ældre og kan måske bedre kapere det end jeg. Hvis Henry kan spille, vil det være godt for vores vante spillestil, fordi han er god til at åbne banen. Desuden er han også god til at opildne os, for han kan ikke udstå, når vi minder ham om finalen i 2006, som han tabte med Arsenal. Så han er opsat på, at billederne fra den sejr skal udskiftes med nye sejrsfotos fra Rom.

Mange udråber Manchester United som favorit, hvis man da kan tale om en sådan i en Champions League-finale. Er du enig?

”I deres egenskab af at være forsvarende mestre og klubverdensmestre, måske ja, men når der fløjtes op onsdag betyder alt det ingenting.”
Betyder det noget, at Manchester United sendte jer ud i Champions League-semifinalen i 2008?

”Intet, hver kamp er en ny historie, og meget har ændret sig på et år. Dengang var det over to kampe, nu er det én kamp. Alt er anderledes.”

Hvordan ser du på det faktum, at din landsmand Carlos Tevez tilsyneladende er på vej væk fra Manchester og måske ikke får spilletid i finalen?

”I mine øjne er Carlitos en utrolig fodboldspiller, én af de bedste i verden, og jeg forstår ikke helt, hvad der foregår i Manchester. Carlos må være en gave til et hvilket som helst hold, uundværlig, simpelthen, og det overrasker mig meget, at han overhovedet kan være tvivlsom starter til finalen.”
Plejer du at være nervøs før sådanne store opgør?

”Aldrig, jeg sover som en lille engel”

Men det er måske det vigtigste opgør i dit liv?

”Klart, ja, men fodbold er stadig blot en leg, en passion, det er ikke noget at være nervøs over.”

Uanset om Barcelona vinder eller ej, synes du så der skal ændringer til i truppen i forhold til den kommende sæson?

”Det ved jeg ikke. Det afhænger ikke af mig, men for mig ser det ud som om, at vi har et meget komplet hold. Men Barcelona er en stor klub, og der skal nok komme nye til.”
Hvad ville du synes om at blive holdkammerat med Zlatan Ibrahimovic?

”Jeg har godt læst, at der er snak om det, men jeg ved ikke, hvor meget der er i det. Han er en spiller, som jeg – ud fra det jeg har set - virkelig godt kan lide, så selvfølgelig ville det være spændende at få ham som holdkammerat.”

Hvordan ville han passe ind i Barcelonas nuværende spillekoncept?

”Det ved jeg ikke på stående fod. Han er en spiller med stor styrke og et teknisk højt niveau. Måske ville han passe på den offensive midt og helt frem på toppen, men det ville kræve ændringer i vores spillestil, for vi plejer at spille med en klassisk centerforward som Etoo, der bevæger sig meget anderledes på banen. Men store stjerner finder man altid plads til på et hold.”

Har du fulgt Zlatans sæson med Inter i år?

”En gang i mellem i nogle få kampe, og det ser ud til, at han har været en vigtig spiller for dem og altid har en finger med i spillet i afgørende situationer.”

Når vi nu taler om kontrakter og mulige transfers, så stiller Florentino Pérez op til præsidentposten i Real Madrid og har sagt, at han godt kunne tænke sig at få dig til klubben. Der har også været et - skal vi sige gavmildt - tilbud fra Manchester City. Hvad siger du til alt det?

”Jeg har mange gange sagt, at penge ikke betyder noget i denne sammenhæng. Jeg regner ikke med, at jeg nogensinde skal væk fra FC Barcelona. Det har været mit hjem, siden jeg var dreng og jeg har det utroligt godt her.”


No hay comentarios: